Bab 9


B2D3E5
Menjelaskan sistem pemerintahan dan pentadbiran di negeri-negeri Melayu
Lengkapkan jadual berkaitan struktur pemerintahan dan pentadbiran di negeri-negeri Melayu.
Struktur pentadbiran
Tugas / peranan
menjadi lambang kedaulatan negeri
memiliki kesempurnaan, kebolehan, dan keistimewaan dalam mentadbir kerajaannya
memastikan pembesar dan rakyat telah melaksanakan tugas yang diamanahkan
membantu pentadbiran dan melaksanakan perintah sultan
diberi kuasa mentadbir dan mengutip cukai di kawansan tertentu
menjaga dan mengekalkan keamanan
mempertahankan kedaulatan negeri
menyerah sebahagian hasil dan cukai kepada kerajaan
menyediakan tenaga kerja
memungut cukai
membekal tenaga tentera
mengekalkan taat setia masyarakat kampung
menjadi perantara antara pembesar dengan rakyat
 
  Penghulu                               Pembesar peringkat daerah dan jajahan
  Sultan                 ●  Pembesar peringkat negeri


B2D3E6
Menjelaskan sistem perundangan tidak bertulis kerajaan Melayu



 
Hukuman        /           Perkahwinan  /           Pembahagian harta pusaka    /
Adat Perpatih              /           Adat Temenggung

B2D3E7
Menjelaskan  kegiatan ekonomi sara diri di Negeri-negeri Melayu.
(a)  Dibuat ikan kering, belacan, budu, dan keropok.
(b)  Bajak, tenggala, penggelek, penyisir, pencakar, sabit dan cangkul.
(c)  Serkap, tangguk, bubu, dan tanggul.
(d)  Daun mengkuang, daun pandan, dan nipah.
(e)  Tikar, bakul, dan tudung saji.
(f)   Padi sawah, padi huma, sayur-sayuran, buah-buahan, dan ubi.
(g)  Tertumpu di kawasan berhampiran dengan sungai.


B2D3E8
Menjelaskan sistem Pendidikan Masyarakat Melayu Tradisional
Soalan: Senaraikan perbezaan sistem pendidikan masyarakat Melayu Tradisional




Corak Pembelajaran
1.Mempelajari kitab muqaddam dan al-Quran, fardu ain.
2.__________________________
3.__________________________
___________________________
4.Mempelajari rukun Iman.
1.Dipelajari secara tidak langsung.
2.Disampai melalui cerita lisan, peribahasa, pantun,dan teka-teki.
3.___________________________
____________________________
4.___________________________
____________________________

Lokasi/ Tempat
1.Istana
2.Masjid
3._________________________
4._________________________
5.Pondok
6.Rumah guru agama
1.Rumah


Mengira
Surau                                                                       Pendidikan formal
Kemahiran diperolehi melalui pemerhatian.
Madrasah                                                                 Pendidikan tidak formal
Menulis jawi, tajwid, dan rukum Islam.
Kemahiran diwarisi secara turun-temurum.




No comments:

Post a Comment