B2D3E5
Menjelaskan
sistem pemerintahan dan pentadbiran di negeri-negeri Melayu
Lengkapkan
jadual berkaitan struktur pemerintahan dan pentadbiran di negeri-negeri Melayu.
Struktur
pentadbiran
|
Tugas
/ peranan
|
●
|
√ menjadi lambang kedaulatan negeri
√ memiliki kesempurnaan, kebolehan,
dan keistimewaan dalam mentadbir kerajaannya
√ memastikan pembesar dan rakyat
telah melaksanakan tugas yang diamanahkan
|
●
|
√ membantu pentadbiran dan
melaksanakan perintah sultan
√ diberi kuasa mentadbir dan mengutip
cukai di kawansan tertentu
|
●
|
√ menjaga dan mengekalkan keamanan
√ mempertahankan kedaulatan negeri
√ menyerah sebahagian hasil dan cukai
kepada kerajaan
√ menyediakan tenaga kerja
|
●
|
√ memungut cukai
√ membekal tenaga tentera
√mengekalkan taat setia masyarakat kampung
√menjadi perantara antara pembesar
dengan rakyat
|
●
Penghulu ● Pembesar peringkat daerah dan jajahan
●
Sultan ● Pembesar peringkat negeri
B2D3E6
Menjelaskan
sistem perundangan tidak bertulis kerajaan Melayu
Hukuman / Perkahwinan / Pembahagian harta pusaka /
Adat
Perpatih / Adat
Temenggung
B2D3E7
Menjelaskan kegiatan ekonomi sara diri di Negeri-negeri
Melayu.
(a) Dibuat ikan kering, belacan, budu, dan
keropok.
(b) Bajak, tenggala, penggelek, penyisir,
pencakar, sabit dan cangkul.
(c) Serkap, tangguk, bubu, dan tanggul.
(d) Daun mengkuang, daun pandan, dan
nipah.
(e) Tikar, bakul, dan tudung saji.
(f)
Padi
sawah, padi huma, sayur-sayuran, buah-buahan, dan ubi.
(g) Tertumpu di kawasan berhampiran dengan
sungai.
B2D3E8
Menjelaskan sistem
Pendidikan Masyarakat Melayu Tradisional
Soalan: Senaraikan
perbezaan sistem pendidikan masyarakat Melayu Tradisional
Corak Pembelajaran
|
1.Mempelajari kitab muqaddam dan al-Quran,
fardu ain.
2.__________________________
3.__________________________
___________________________
4.Mempelajari rukun Iman.
|
1.Dipelajari secara tidak langsung.
2.Disampai melalui cerita lisan, peribahasa,
pantun,dan teka-teki.
3.___________________________
____________________________
4.___________________________
____________________________
|
Lokasi/ Tempat
|
1.Istana
2.Masjid
3._________________________
4._________________________
5.Pondok
6.Rumah guru agama
|
1.Rumah
|
● Mengira
● Surau ●
Pendidikan formal
● Kemahiran diperolehi melalui
pemerhatian.
● Madrasah ●
Pendidikan tidak formal
● Menulis jawi, tajwid, dan rukum
Islam.
● Kemahiran diwarisi secara
turun-temurum.
No comments:
Post a Comment